ניהול חברה במשבר - חילוץ חברות מקריסה | ניהול תהליכים עסקיים

 ניהול חברה במשבר - עסקים בקריסה


רמת הקושי הניהולי לבעלי חברות משתנה בהתאם לסוג המשבר - אנו רואים במשברים הזדמנות מצוינת לצמיחה.
ניהול משברים,חברה במשבר,עסקים בקריסה,ניהול משבר בחברה

דחק תזרימי, הפסדים מצטברים בדוחות החברה, קושי בגיוס עובדים מקצועיים, מחסום עיקש המונע הטמעת תהליכים עסקיים, פגיעה בתדמית חברה ועוד. 

לרוב מדובר בהזדמנות להתבוננות על שיטת הניהול ממעוף הציפור - מהם הליקויים הניהוליים המובילים למשבר?
האם מדובר בגורמים ניהוליים בכלל או שמא בתחרות עסקית לא הוגנת? איך נמנעים מהגעה למשברים?
איך בעצם משתמשים בהזדמנות החד פעמית הזו כמנוף להובלת החברה למצוינות עסקית?
ניהול משבר בחברה הוא הזדמנות מצוינת להובלתו למצוינות על ידי שינוי שיטה. 
להלן שיטת חמשת השלבים לחילוץ חברה ממשבר:


1. תמונת מצב נכון להיום:
מדובר באבחון פרופיל החברה , טרם יריית הפתיחה לתהליך, המהווה בסיס חשיבה להקמת תכנית אסטרטגית לניהול המשבר. פעולה זו מתבצעת באופן מהיר ביותר שכן הזמן הוא פונקציה קריטית לטיפול במשבר, בין הנושאים הנבחנים:
  • תמונת מצב תדמיתית מדויקת בענף הפעילות, ביחס למתחרי החברה על ידי מגוון שיטות - לקוח סמוי, שיח מכוון עם לקוחות קיימים משותפים, שאילתות סמויות במדיה ועוד
  • תזרים - מהו מצב תזרים המזומנים בנקודת ההתחלה? איך נראה האופק התזרימי לכל הפחות ברבעון הקרוב. 
  • יתרת המזומנים - כמה "אוויר" כלכלי קיים ברשותנו ? 
  • הון חוזר - מהו ההפרש הצפוי בין הנכסים השוטפים להתחייבויות השוטפות?  - לטובת אבחון מצב נזילות פיננסית לטווח קצר
  • התחייבויות - מהן ההוצאות הקבועות והמשתנות הנדרשות לתשלום?
  • חולשות מול חזקות ברמת ארגון - יציבות כוח אדם, בחינת קיום תהליכים ארגוניים, יכולות מכירתיות ותפעוליות, חשיפה משפטית ועוד
2. עריכת תרשימים אסטרטגיים ראשוניים:
לאחר למידת תמונת המצב מובאים לדיון מספר תרחישי פעולה לטיפול במשבר:
  • הגדלת הכנסות
  • הגדרת הוצאות קבועות בלתי נמנעות ודרכים לצמצומם
  • הוצאות משתנות לעומת קצת הכנסות - לרבות צפי הוצאות נדרשות לטובת הטיפול במשבר
  • תהליכים פנים ארגוניים - חיזוק הגרעין הארגוני ודרכי טיפול בחולשותיו
3. טיפול בכלים קיימים והגדרת כלים נדרשים:
בנוסף לכלים הקיימים ברשותנו העולים משלב 1 בתוכנית,
לאחר קבלת החלטות בדבר תרחישי בפעולה הנדרשים לטיפול בכל אחד מהאתגרים העסקיים העומדים בפנינו וטרם יריית הפתיחה - יש להצטייד בכלים הנדרשים לפתיחת התהליך:
  • במקרה של גרעון כלכלי - כמה הון עומד ברשותנו ומהו ההון הנוסף הנדרש? מהם מקורות המימון העומדים ברשותנו?
  • "חמצן" נדרש- פעילות בכל החזיתות לטובת הגדלת אשראי באופן זמני עד ליציאה מהמשבר - דחיית תשלומי ספקים, הגדלת אשראי בנקאי, גיוס הון ועוד
  • כלים לייעול הוצאות משתנות - חלופות זולות זמניות או יעילות יותר לצמצום הוצאות אשר אינן נדרשות לתהליך ולעיתים אף לא נדרשו כלל
  • כלים להגדלת הכנסות- הגדלת נפח מכירות, מיצוי פוטנציאל כל אחד מלקוחותינו
  • חיזוק הגרעין הארגוני - הגרעין הארגוני הוא הכלי החשוב ביותר עבורנו לכן חשוב ביותר לחדד אותו טרם יציאה לדרך - הגדרת חזון מחדש, הדרכות מכירה, הדרכות מקצועיות, הטמעת תהליכים ארגוניים ועוד
  • תכנית גיבוי חליפית - ביחס לתדמית החברה אל מול ספקים ובנקים ניתן להגדיר תכנית מהודקת יותר.

4. הגדרת תדמית פנים וחוץ ארגונית נדרשת ליישום התכנית:
שלב קריטי! בשלב זה יש בידינו הזדמנות לתקן תדמית פגומה ואף לנצלה לטובת בניית תדמית חזקה ואמינה.
יש להתייחס לשלב זה באופן בו אנו מתייחסים לכל שיח הוגן והדדי שאי פעם קיימנו - אנו צופים לחברה עוד שנים רבות של פעילות ועל כן טוב שם טוב משמן טוב!
  • הגדרת שיח מול בנקים וספקים
  • הצגת תדמית מחוזקת מול לקוחות
  • הגדרת תדמית מול עובדי החברה 
  • שמירה על נכסים קיימים ובמידת האפשר גם הגדלתם
5. יוצאים לדרך:
לאחר קבלת החלטות בדבר דרכי טיפול בכל אתגר ואתגר העומד לפנינו מתחיל שלב היישום:
  • יישום כל אחת מדרכי הפעולה הנדרשות
  • בקרה שוטפת על הצלחתה
  • טיפול בכל קושי וקושי העומד בדרכינו
בהצלחה לנו!

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

חיסול עסקי - תחרות בלתי הוגנת